skip to main |
skip to sidebar
18:54
ubksmksm
Perkhidmatan
Bimbingan dan Kaunseling mula diperkenalkan dalam sistem pendidikan
negara kita sejak tahun 1960-an. Perkhidmatan ini mulanya berkisar
melalui perkhidmatan bimbingan kerjaya. Kementerian Pelajaran telah
memberi latihan secara berterusan untuk melatih guru – guru yang
menjalankan perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling.
Laporan
Jawatankuasa Kabinet ( 1979 ), telah menetapkan tentang kepentingan
perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di sekolah – sekolah. Sehingga ini
perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling berkembang secara meluas.
Mulai
1996, Kementerian Pelajaran Malaysia, memperkenalkan jawatan guru
kaunseling sepenuh masa, di sekolah – sekolah menengah, yang menempat
mereka yang mempunyai kelulusan Ijazah, Diploma, atau sijil dalam bidang
Bimbingan dan Kaunseling.
Perkhidmatan Bimbingan & Kaunseling
Perkhidmatan
Bimbingan & Kaunseling adalah suatu perkhidmatan pertolongan
sukarela kepada setiap murid untuk mengenali diri dan potensinya supaya
dapat menyesuaikan diri dengan persekitaran, membina keyakinan diri,
supaya menjadi manusia yang berguna kepada diri sendiri, keluarga agama,
bangsa dan negara.
Bimbingan dan Kaunseling
Bimbingan
merupakan suatu proses memberi pertolongan kepada individu atau
sekumpulan individu melalui aktiviti pengajaran dan pembelajaran,
ceramah, sesi dialog atau demonstrasi. Perkhidmatan atau proses
bimbingan boleh dilakukan oleh sesiapa sahaja yang berpengetahuan dan
berpengalaman dalam bidang yang tertentu.
Kaunseling
pula adalah proses interaksi bersemuka antara Guru Bimbingan dan
Kaunseling dengan klien sama ada individu atau berkelompok. Proses
Kaunseling dikendalikan oleh mereka yang terlatih di bidang kaunseling
yang mempunyai kemahiran serta mementingkan etika – etika tertentu.
Proses
kaunseling adalah bertujuan untuk membantu klien memahami dirinya
supaya dapat berinteraksi dengan persekitaran ke arah pertumbuhan dan
perkembangan diri yang lebih positif.
Rasional Penubuhan Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling di sekolah
1.
Penerimaan konsep perkembangan psikologi setiap individu serta
kepelbagaian naluri, sifat dan tingkahlaku manusia yang perlu didorong
secara positif selaras dengan nilai agama, dan norma – norma masyarakat.
2.
Kesedaran tentang memenuhi keperluan emosi, psikologi, sosial murid
supaya murid – murid membesar dan berkembang dengan jelas dan
menyeluruh.
3. Kesedaran tentang perkembangan diri dan mengetahui isu dan permasalahan di alam remaja,
4.
Kesedaran pergerakan dan perkembangan masyarakat yang semakin pantas,
selaras perkembangan sains dan teknologi. Maklumat kerjaya perlu
diperolehi dengan jelas dan tepat.
Posted in:
0 comments:
Post a Comment